hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > کاشان| رصدخانه ملی؛ معطل ۲۰ میلیارد تومان اعتبار

کاشان| رصدخانه ملی؛ معطل ۲۰ میلیارد تومان اعتبار

سال 89 بود که از میان 40 قله کشور «گرگش» واقع در شهر کاموی کاشان به‌عنوان میزبان نخستین رصدخانه ملی ایران انتخاب شد؛ اما این پروژه معطل ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهره‌برداری است.

 به گزارش مهر، در طول این سال‌ها کارهای مختلفی برای ساخت این رصدخانه ملی انجام‌شده است اما تاکنون ساخت آن به تعویق افتاده است و منجمان و علاقه‌مندان به علم نجوم از وجود و بهره‌برداری از این امکان محروم هستند و دلایل مختلفی ازجمله عدم تأمین بودجه این پروژه ملی توسط مسئولان عنوان‌شده است.

سه چالش اساسی درراه ساخت رصدخانه ملی ایران

مدیر اسبق پروژه رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه برای ساخت رصدخانه ملی ایران در کاشان با سه چالش روبه‌رو بودیم، اظهار داشت: نخستین چالش پیش رو چالش سیاسی است تا مسئولان را متقاعد کنیم ساخت این رصدخانه لازم و ضروری است که این موضوع از سال ۷۸ تا ۸۲ به طول انجامید. رضا منصوری با بیان اینکه دیگر چالش مطرح برای ساخت این پروژه تأمین سالانه اعتبار این پروژه ملی است که توسط دولت باید اعتباری تخصیص داده شود، گفت: سومین چالش تأمین نیروی انسانی ازلحاظ علمی، فنی و مدیریتی است. او با بیان اینکه منطقه کامو به دلیل اینکه پارامتر دید نجومی آن در سایر نقاط کشور بهتر است، به‌عنوان مکانی برای احداث رصدخانه ملی ایران انتخاب‌شده است، افزود: در بخش فنی ساخت رصدخانه اعتبارات لازم تأمین شد به‌نحوی‌که با یک تیم رصدخانه ساز اروپایی قرارداد بستیم تا مهندسان ما که هفت نفر بودند چند سال تحت آموزش قرار بگیرند. مدیر اسبق پروژه رصدخانه ملی ایران تصریح کرد: مرحله دیگر تربیت منجمان بود که این موضوع نیز چندین سال به طول انجامید اما متأسفانه عدم بهره‌برداری به‌موقع از این افراد موجب شد تا اعضای گروه یک‌به‌یک جدا شوند. منصوری با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران موجب عدم واردات تجهیزات رصدخانه ملی ایران ازجمله تلسکوپ می‌شد، گفت: دانشمندان ما توانستند ساخت تمامی تجهیزات رصدخانه را بومی‌سازی کنند و وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم درحالی‌که ما برای این موضوع سالیان سال رنج و زحمت فراوانی را متحمل شدیم اما متأسفانه هیچ‌یک از مسئولان کشوری و منطقه‌ای متوجه این میزان زحمات فراوان دانشمندان ما نشدند و کوچک‌ترین تقدیری نیز از آنان انجام نشد.

او با بیان اینکه پروژه رصدخانه ملی ایران در کامو و چوگان کاشان بزرگ‌ترین رویداد علمی منطقه کاشان در کل تاریخ و تمدن این شهرستان است، اظهار داشت: متأسفانه در این مسیر سنگ‌اندازی‌هایی انجام می‌شد به‌نحوی‌که برای اخذ زمین و مجوزهای لازم یکی از ساختمان‌های رصدخانه ملی ایران در محدوده مسکونی کامو یک سال و نیم زمان صرف شد و این در حالی بود که تا زمان تصدی مدیریت در مجموعه رصدخانه، طراحی تلسکوپ به‌غیراز اوپتیک آن انجام‌شده بود. مدیر اسبق رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه بعد از انجام طراحی‌های لازم ساخت قطعات رصدخانه در دستور کار قرار گرفت، افزود: متأسفانه به دلایل مختلفی قرارداد ساخت قطعات این پروژه ملی منعقد نشد و بعد از گذشت سه سال این مهم محقق شد درحالی‌که می‌توانست همان سه سال قبل این قرارداد منعقد شود.

تلسکوپی که بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین تلسکوپ است

مدیر گروه نجوم سازمان فضایی دراین‌ارتباط با بیان اینکه رصدخانه ملی در سال ۷۷ مطرح و به تصویب رسید، اظهار داشت: مکان‌یابی این طرح ملی از سال ۷۸ آغاز و هشت سال به طول انجامید که بهترین مکان انتخاب‌شده نیز قله گرگش منطقه کامو کاشان انتخاب شد و جاده منتهی به این رصدخانه نیز ۱۱ کیلومتر طول داشته و ساخت آن از سال ۹۱ تا ۹۵ زمان برد. مدیر گروه نجوم سازمان فضایی ضمن اشاره به رصدخانه‌های پیشرفته جهان اظهار داشت: در منطقه‌ای که قرار داریم تلسکوپ رصدخانه ملی ایران بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین تلسکوپ محسوب می‌شود و وجود چنین تلسکوپی در کشور می‌تواند به جامعه نجوم ایران خدمتی بزرگ را ارائه دهد. رکنی با بیان اینکه تلسکوپ‌های ساخته‌شده در جهان برای اهدافی خاص مشخص ساخته‌شده است، افزود: برخی از تلسکوپ‌ها برای رصد ستارگان کم‌نور و برخی دیگر برای رصد ستارگان پرنورتر ساخته‌شده است به‌نحوی‌که هر چه ابعاد آینه بزرگ‌تر باشد دقت تلسکوپ نیز بالاتر می‌رود و ساخت تلسکوپ با این ابعاد در کشور می‌تواند در رصد و پایش بسیاری از ستارگان نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه رصدخانه ملی ایران اعتبار تخصیص داده‌شده است

رئیس دانشگاه کاشان نیز با بیان اینکه دستیابی به یک دانشگاه جامعه‌محور یکی از رسالت‌های دانشگاه کاشان است، اظهار داشت: بر همین اساس اعضای هیئت‌علمی دانشگاه باید یک طرح تخصصی را برای منطقه کاشان به سرانجام برسانند و از هر یک هزار پروژه قابل دفاع دانشگاهی ۳۰۰ مقاله باید به اساتید منطقه کاشان اختصاص داشته باشد. عباس زراعت با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی مسائل مختلف روستای محل احداث رصدخانه ملی ایران نیز بر عهده دانشگاه کاشان بوده است، افزود: برای تکمیل رصدخانه ملی ایران ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است اما مشکلات اقتصادی دولت باعث شده است تا روند پیشرفت آن به‌کندی صورت بگیرد. او با بیان اینکه ۸۰ درصد کار رصدخانه ملی ایران انجام‌شده است، ابراز داشت: باوجود تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل رصدخانه همچنان ۲۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم اما متأسفانه باوجود ردیف ملی بودجه برای ساخت این رصدخانه، تخصیص اعتبار صورت نمی‌پذیرد، بااین‌وجود کارهایی جانبی انجام‌شده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد